Friday, November 22, 2013

CheeseKut Bebeh...

Inilah hasil cheekut saya...sedap. HEHEHHE
*puji masakan sendiri (^_^)

Orait...nak share resepi sebelum terlupa...
Ni semua aku buat a day cik darling birthday yer so dah masuk 2 minggulah kiranya.
Aku kalau tang masak2 ni kalau boleh nak yang simple je resepinya n zasss aku buat terus siap gittu so yang ni po ringkas sangat and the best is, aku buat menjadikkk!
\(^_^)/  sukaaaaaaaaa.

Resepi ni aku ambil dari blog CIK EPAL credit utk dia... memang senang and sedap.

Bahan2 nak buat CheeseKut (Cheese+Biskut) adalah:
Cream Cheese -250ml
Biskut - 4 segi
Susu Pekat - 1/2tin je
Nestum
Fresh Milk untuk merendam biskut...sikit je nak pakai pon.
Kalau ikut Cik Epal cakap...pakai biskut ni lagi umph!!
Aku pakai biskut lain. HEHEHEHE
Aku pon pakai biskut sama macam Cik EPal jugak, kebetulan ni je biskut yang ada kat rumah...
hantam sajalah labuuuuuuu.

Ni bahan2 Yang aku cakap tu, Butter tu abaikan, xdigunakan dalam resepi ni..
Ikut resepi Cik Epal dia pakai Philide Cream Cheese, aku derhaka pada respi so aku pakai brand Tatura Cream Cheese, dah tu je yang ada ken.
Kalau korang nak tau, aku buat ni  tengah malam yer dalam kul 1am gitu lepas habis mentelaah resepi Cik Epal kite. Buat pepesli untuk celebrate cik darling birthday on that date =)

Ini rupa cream cheese tu...aku baru tau, aku orang kg mana nak beli2 cream cheese ni, xde kegunaan dalam masakan kg koo. This my 1st time beli cream cheese. HEHEHHE 30minit dok nebeng kat area cheese tu. HEHEHE bukan nak belek ke happer tapi dok blur nak pilih yang mana. HAHAHA *senggal (^_~).

Kite pukul cream cheese tadi sampai lunyai pakai mixer yer.
Minta maaf ler jiran sebelah...i pakai mixer pepagi buta, jangan hingat  hantu pula yer...
Kejap je ye pukul cheese tu

Then....masukkan susu yang 1/2 tin tadi.
Kalau jenis kurang manis...so kurangkan susu yer, kalau jenis kuat manis...lebihkan susu.
*kurangkan manis dalam minuman n makanan...kurang sikit risiko nak dapat sakit kencing manis.

Mix lagi sampai sebati...jadi macam ni.
Part ni dah siap so move on ke aktiviti biskut pula yer...

Loyang yang aku baru beli pepesli  utk buat cheesekut ni. HEHEHHE
Ni muat 9keping biskut tapi ada extra ruang sikit.

Susu ni aku pakai utk merendam biskut...
Low fat...dengan harapan boleh slim back...pui. HAHAHHA 
Xder kene mengena pon. Bagus utk kolestrol =)

Biskut tadi uols rendam macam ni...nak kasi crunchy2 sikit, rendam kejap je dalam 30 saat ke. Korang agak2 sendiri yer =)
*rendam biskut utk menyenangkan sesi memotong nanti yer.

Pastu susun ler dalam loyang macam ni...
Ni gambar biskut yang dah siap rendam ye.

Aku derhaka lagi pada resepi...aku x pakai nestum sebab kat rumah ni xder sape suka nestum sebab kami makan oat so oat yang ada...kite hantam sajalah pakai Oat. Sedap juga... =D

Lepas dah rendam biskut n susun salam loyang, korang layor kan dengan cheese yang kite dah buat tadi...then taburkan oat / nestum atas cheese tadi.
Cheese tu ikut korang le, nak tebal ke nak nipis ke kan...

Then repeat semula rendam biskut, layor cheese and tabur oat sampai adunan habis.

Yang paling last tu...korang bubuh ler cheese tu lebih sikit sebab penutupkan so taburlah oat tu tebal2...ikut kesukaan korang ler =)

Inilah hasilnya...
Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa. Siap dah.
Cik Epal cakap suruh sejukkan semalaman so aku x sampai semalaman...aku start kul 1 pagi then by 2am aku dah masuk tidor then kul 7am tu aku potong so x comel lagi ler hasilnyer.
Sebab nak bagi cik darling makan so potong sikit buat rasa birthday boy tu then bakinya aku potong petang after balik kerja tu memang bestlah...xde melt sikit pon so kesimpulannyer kalau nak nampak hasil yang gojes, biokan dia semalaman isterirehat dalam peti ais yer...

Simplekan...mudah sangat, xperlu nak pakai over segala =)
Kalau rajin nanti aku share resepi kek pula...memang mudah, nangis kalau x share.

*korang ada resepi mudah??Meh lah share kat sini, nnt aku buat...aku tengah ada mood membaking sekarang ni. HEHEHHEHE =P


ok babai.


No comments:

Post a Comment

Sunway lagoon Promo guys!!!

Assalamualaikum!  #hotpromofromGrtravelguys 🥳GR CRAZY PROMO🤯 🎢 SUNWAY LAGOON🏊‍♂️ 🐅 COMBO - WILDLIFE PARK + 5 THEME PARK 🏄🏻‍♀️ =======...

Followers