Thursday, January 8, 2015

Day-1 KUCHING

Assalamualaikum!

Hi korang... ni nak settlekan cerita hujung2 tahun 2014.
Memang marathon cerita hujung tahun je.
Kali ni cerita short trips ke Kuching (my lovely place) single traveller ye.
 **entry yang panjang ye kawan2**
 Muka ni sewaktu jam 4.20am, waiting kawan pickup kat rumah to airport.
Mandi jam 1am, ni touch-up2 mana patut je ^_^
Mengantuk hoii...nak lelap pon x boleh sebab takut oversleep naya koo.

Sapa tau ni kat tandas mana???
Uik!! pandainya korang, sure dah berkali2 kemari kot.
Ok2...ni nak cerita, my the jakun of story.
Kali ni I flight via AA from KLIA2 ye kawan2 ^_^

Cantikkan toilet kat KLIA2. Suka!!
 Ni 2nd time ku ke mari after  OPEN DAY KLIA 2 [baca sini]
1st time depature dari sini. HAHAHA bayangkan, di pagi hari meraban mencari tempat nak check-in bagai tapi actually senang je, senang bangat compare LCCT.
Wah!! kelas, pandai complain pasal LCCT dah padah hal beratus kali kot depature dari LCCT...

 Jom berkenalan dengan KLIA2 yang superb besar and superb best. HAHAHA
Nak gi Sarawak so depature dalam negeri ye =)

Ni dari luar kawasan security tadi...ada glass so korang boleh babai2 lagi family kat sini sebelum depa turun bawah =)

Papan tanda gate mana nak berlepas
Hambek ko... juling bijik mata heh =p

Kawasan legar sebelum turun, after security check tadi.

Escolator utk turun, lift pon ada
So yang 1st time yang jakun macam aku ni, harus pakai eskelator sebab boleh ler rikki2 tempat and survey2 tempat shopping =D

Gate untuk depature.

Laluan ke gate pelepasan...
Jalan jauh you tapi oklah x penat mana pon but if u in hurry maybe semput gak kot. HEHEHE

Ada Dunkin DOnuts
So sebab to earlier ke airport makanya x sompek nak breakfast kedai mamak bagai... singgah DD ni tapau air sudah...roti ku ada bawa dari rumah...hahaha back-up plan gitu.
Lagi pon pepagi ni donuts x banyak pilihan derr.

Gate : J14
Kalau ke Kuching via AA pakai gate ni ye kawan2.
Punyalahai mencari gate ni sabar jelah siap jumpa jalan mati tu. HAHAHHA kemain tawaf dalam airport sungguh aku ni. Lokasinya belah belakang lot kedai / toilet yang tengah tu ye kawan2.

Decorations...CANTIK!!
Best kan...kan...kan... ada tempat rest yang lapang utk menunggu gate buka =)

This is my breakfast ye kawan2 walaupon ada hot coklat tapi mata tatap nak tertutup gak!
Mengantuk nya lahai!! bagai digam2 gitu.

Masuk boarding area dah...

Pramugari checking boarding pass

Muka ku yang sangat mengantuk!!
Walau pon teruja nak naik AA and depart via KLIA2 tapi mata tetap x bagi kerjasama so nampaklah muka yang sungguh mengantuk. HIHIHI.

Our aircraft
Wehoo...x yah naik turun tangga dah...jalan straight je. i like!!
Laluan ke aircraft

In glass hokey =)
Sepasang kaki siapa kah ini??

Chak!!
 Ni muka main whatsapp dengan my pakwe. Hehehe dia kat Perak kalau x silap time ni.
Bila berjauhan, semakin rindu. HAHAHA

Penerbangan bermula... KLIA-KUCHING (1j45m)

Tadaaa...Landed safely di Kuching, alhamdulillah.
Sampai2 kawan ku dan berkurun menanti aku sampai...bagus ko tunggu aku and bukan aku tunggu ko. HAHAHA sebab aku tetamu ye ^_^.

Dari airport terus pi makan breakfast.
Kawan saya memang tau...kalau saya lapar..tahap menggelupur tu buat dia gelabah, HAHAHA gelabah nak singgah restoran sumbat makan =p
Lepas breakfast tu, terus berdesupp ke Serikin Markets.

Ni planning last minute after timbang kati/timbang kilo yer.
Sebab Serikin just open on sabtu ahad saja so ahad pon half day je kalau x silap.
Makanya, jom shopping.
Laluan ke Serikin Market
 Saya suka Kuching sebab masih banyak kehijauan di sini same goes KK juga.
Heaven sangat rasanya.

 Gambar sat dalam kereta kawan...
Muka driver tak yah heh nak tayang..dia FEMALU. KEHKEHKEH.

Bekalan... wajib ado ni
 Perjalanan ke Serikin dalam sejam lebih tapi macam kawan aku ni bawak rasanya dalam 45m-60m kot sampai =)

Q panjang nak ke area Seikin market
 PANAS gila!

 Nampak tak bantal donut tu?? comel kan?? tapi aku lupa nak singgah beli. HEHEHHE
(Bantal kekabu ni)

Among of view in Serikin Market
Yang pasti kalau korang sampai area sini sekitar jam 9.30am above memang kompom basah ketiak. Panas gilak! sila standby payung ke topi ke x pon kipas, kalau nak feeling tourist sangat, beli je yang banyak jual kat tepi2 jalan ni.

Macam aku ni, lupe bawa spek itam...hambek ko, beli yang local punya...seploh hinggit je, jenis pakai buang jelah kan...ni pon sangat panas sampai aku x boleh buka mata, tercemey2 mata tu yang besar gadang ni...takut winkles tepi mata katanya so beli gak spek ungu ni. 
Krikkk...krikkk...krikkk...  (feeling nak muda selalu)

Kat sini jangan lupa malu2 nak bargain ye...rugi wow.  Spek aku ni abang tu letak harga 15, aku tanya lagi x kurang ke?? dia cakap adik punya pasal abang bagi 13, sudahnya aku tanya...abang!(buat sore manja2 sikit) seploh x dapat ke bang?? bolehlah!!(nada manja lagik kek situ) sudahnya abang tu cakap...bolehlah dik...adik punya pasal. Yes!! jimat rm3 kat sini. See, kuasa bargain di tangan kite ye. HEHEHEHE. 
**aku x boleh nak suara manja gedik sangattt, karang jadi bahan sepanjang hari dek kawan aku sorang ni**

Among of view kat pasar Serikin ye.
 Sapa yang minat periuk belanga, kuali, tikar tilam bagai, handycraft semua memurah kat sini yang penting pandai bargian...dia bagi x bagi, tu kendian kira.

Macam2 ada..

Telekong pon memurah yang penting pandai bargain.

T-shirt anak2
Tapi aku x beli pon. HEHEHE.

Peluh muka tiak bagai... hendak lagi pakai baju yang bukan cotton...

Seluar jeans.
Memurah hoii... shopping sikit buat pakwe. Hehehe.
Jimat ni. Buat pakai basahan je pon...

Dah siap shopping, jom balik hotel.
*tragedy shopping*
Nak tau x satu rahsia... time ke sini kan... dalam wallet aku ada RM250 je dan sah2 KOMPOM duit tu x cukup nak shoppingkan dengan list barang2 yang kene beli, otw ke sini memang dah minta kawan singgah ATM nak w/draw duit shopping sekali dia x singgah pon. Adeh!! sampai sana dapat beli baju pakwe je...ada berbaki sikit...sentap tapi awal2 kawan dah cakap...
ko pakai duit aku dululah ngape pon, balik bandar karang ko w/drawlah...sama je, duit gak yang keluarkan pon BNM gak!
So shopping yang last2 tu pakai duit member. Hehehe banyak gak ku pakai duit dia... pinjam ye =)
-sampai bandar, heavan... ATM terus pulangkan balik duit kawan tu-
  
Kali ni aku stay kat Abell Hotel (3*)
 
(Ni gambar dari google)
Building Hotel Abell... korang jangan salah booking pula sebab satu lagi tu nama dia Abell Resident kalau x silap...tu lagi worse aku tengok...belakang sikit dari Hotel Abell ni.
 
Ni kawasan reception (foto from google)

Jom tengok2 Abell Hotel ni.




Laluan dari lift nak ke bilik tidor ku.

Ni menuju ke bilik aku... room no 315

My room =p

Ruangan antara Workstation & katil...
Pakai flat screen tv, oklah kan. HIKHIKHIK

Katil.

Decoration dinding dia.

Workstation..

Ruang antara main door dengan bed.

Ada mini frezer, mini bar, ada safety box tapi x berfungsi.

Bilik air... ruang mandi

Cermin make yang besar. HIKHIKHIK

Mini tingkap..

Decoration menuju ke lift
Dah puas ronda2 dalam bilik??
Conclusion aku nak bagi... HIHIHI

  • Bilik kecil comel sangat
  • susah nak solat, hendak lagi jenis solat berjemaah - ruangan solat sangat limited
  • tiada tingkap pandang luar ye, just mini tingkap je =)
  • Ada wifi yang power dalam bilik =D
  • Suasana malam/suasana tidor...sunyi sangat, lena tidor
  • ruangan mandi yang sempit sangat
  • Harga oklah...
  • berada di lokasi pusat bandar so jalan kaki dalam 10minutes dah sampai waterfront
Meow... satu daripada 3 tugu kucing di Kuching ^_^
Hendak jugak bergambaran kat sini =)
Lepas tu aku jalan kaki ke waterfront.
Jangan risau, insyaallah Kuching selamat..jangan takut2 nak explore =p
Dah sampai waterfront aku pon blurr, x tau nak buat ape..plan asal ni supprisekan si Nana (my niece) yang praktikal kat sini tapi x jadi sebab kawan aku kene pi Labuan, ada meeting katanya on 8hb tu ..lepas send aku ke hotel tadi dia terus ke airport nak flight ke Miri then sambung ke Labuan.
Aku dah lah xde sewa kereta sebab dok baik planning nak ke mana2 minta kawan hantar sekali jadi gini langsung semua plan x menjasi. KEHKEHKEH. padan muka.
Dah blur tu...moh nyeberang sungai yuk!!.

Turun ke plantar sampan...

Nyeberang kite...

Ni Riverside ye building kuning tinggi ni.
Waterfront other site.
Entah bila siap aku pon x pasti, tup2 dah ada pula bila ke waterfront kali ni.
Jom jalan...

Brother ni memancing
memancing gak adik ni.

sini pon sama... x taulah ikan ape yang depa dapat =)
Tadaaa...

Cak!!

sunset

Next..plan nak ke Santubong mountain trail... ada yang nak follow x???
Jom hikking =p

Ada plan gak nak ke matang family park tu...macam best jerk.

Sunset di waterfront Kuching.
Cantiknya...masyaAllah.

Malam di waterfront
Aku berjalan dari hujung sini sampai hujung sana waterfrint, sampai jumpa dataran tu. HEHEHE
Walk slowly sambil tengok ragam manusia =p

Busker
Lama giler aku layan busker ni. Oklah sedap gak.. sok menacari busker yang biasa kawan aku send video tu x jumpa pula...cuti kot malam ni. HIKHIKHIK ^_^
Ramai orang lepak layan busker group ni.
Syiok weih, ada pelancong yang siap boleh layan dacing lagi...siap request lagu lagi ko... lagu tinggi2 gunung kinabalu...
**shopping sikit FM & t-shirt kat waterfront =D**
Dah lama tunggu sana, my niece pon sampai..
dah ngajak teman dia teman kawan2 lain main bowling kat magreta mall pula.
maknjang pasrah teman kawan2 nana main bowling.

Nana & me ^_~
Lepas penat main bowling jom ke AR Ikan Bakar pula.
Sini depa order ni...
Pisang goreng cheese
Adalah ku merasa sikit tapi xder feel. Hahaha, x ngam dengan tekak ku.
Kawan2 si Nana yang main bowling tadi.
Aku order yang light je sebab rasa macam kenyang je...
Meet ball set
Ni pon kerah depa2 yang lain makan sebab x larat nak perabih =)

Dah selesai makan semua..berpisahler kami, my niece balik ke rumah sewa dia kat Matang Jaya sebab esok kerja kalau x lama dah seret masuk hotel, boleh sambung sembang. Hikhikhik.
**I order set ayam penyet buat bekal makan awal pagi kalau lapar**

Lepas berpisah aku pula terus ke top spot...nak mentapaw seafood.
Pergh!! jam 10pm semua dah siap kemas2 nak tutup...ada satu dua beru nak start berkemas tapi meja2 semua dah kemas siap dah...so singgah satu stall order sikit je..buat lepas rasa gitu.

pilih...pilih...ni je yang tinggal.
Nampak comel pula udang dalam ni, padahal gedek2(besar2) gitu...

Buttered prawn
Ni my faverot seafood and masak memang masak ni jelah aku order pon...

Ayam penyet
So juadah 2 di atas ni aku makan on 2-3am ye...terjaga then lapar so ape lagi, buka bekallah. HIHIHI.
Udang tu 6 ekor siap masak baru ada RM21.00 murah gila sebab besar and siap masak then sedap!!

Esok sambung part 2 pula ye...

Thanks for visiting =D
Ok babai.

No comments:

Post a Comment

Sunway lagoon Promo guys!!!

Assalamualaikum!  #hotpromofromGrtravelguys 🥳GR CRAZY PROMO🤯 🎢 SUNWAY LAGOON🏊‍♂️ 🐅 COMBO - WILDLIFE PARK + 5 THEME PARK 🏄🏻‍♀️ =======...

Followers