Sunday, November 10, 2013

Kuih Lapis SUka haTI =)

Mihmihmih....
Santapan mata uuu.

Ehem...ehem... 
Tu dah show off sikit2 tu. KIKIKI
Ini projek aku pagi semalam (sabtu-9/11/13).
Subuh2 hari aku gigih mencari resepi... tangan gatal nak memasak katanyaaa.
Makanya kite main pilih resepi yer...
Disebabkan banyak barang yang xder stok di rumah ni makanya sesi memilih resepi berlangsung agak lama...mau x lama, dok baca2 resepi simple dah cuma ada je barang yang xder makanya...pilih punya pilih punya pilih...taraaaaaaaaa aku jumpa satu resepi ni.
Bagus...semua bahan ada. Thumb up.

Resepi kuih lapis ni aku ambil dari blog INI
Creditlah untuk blog ni...memang manjadi pastu banyak ler pula so aku siap bagi sikit kat BS, aku bagi lagi kat rumah adik aku....

Ini resepi kuih lapis ni cuma aku ada derhaka sikit kat resepi ni...akak ni buat 2 lapis jer aku memandai buat sampai 3 lapis. HAAHHA yang lain aku tiru bulat2 yer...

Bahan2

3 cawan tepung beras
6 cawan santan sederhana pekat (lebih kurang 1200ml)
6 sudu besar tepung gandum
6 sudu besar tepung jagung
1 cawan gula pasir
1/4 sudu teh garam
sedikit pewarna merah dan perisa ros

Cara2

Panaskan pengukus dan sediakan loyang . 
Masukkan santan ke dalam periuk. Panaskan sebentar biar jadi suam-suam kuku. Tutup api.
Masukkan tepung beras, tepung gandum, tepung jagung, gula dan garam ke dalam mangkuk. Masukkan santan. Gaul rata hingga tidak berbintil. Tapiskan
Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. 
Warnakan satu bahagian dengan warna merah dan letakkan perisa ros.
Masukkan loyang ke dalam kukusan. Tuang sesenduk adunan tanpa warna ke dalam loyang. Kukus selama 5 minit dengan api kuat. setelah lapisan pertama masak, tuang sesendul lagi adunan merah. Kukus lagi. Ulang proses hingga habis 6 lapisan dengan diakhiri dengan lapisan merah.
Setelah siap, sejukkan terlebih dahulu sebelum dipotong.


Hasilnyer memang sedap sesuai dengan tekak sebab kurang manis 1 hal pastu ken...aku derhaka lagi kat resepi...aku kurangkan santan...akak tu kata santan 6cawan aku bantai 4 cawan pastu aku tambah 2cawan air....HAHAHA hasilnyer seperti di atas yer...menjadi jugak...

Ape pon...Thanks yer pada akak ni...sudi share resepi yang simple n aku buat memang menjadi.
Mekasih yer...
Korang yang rajin tu...boleh try resepi ni...simple n mudah sangat, sesuai untuk Hi-Tea ye atau sarapan pagi =)


ok babai.

No comments:

Post a Comment

Sunway lagoon Promo guys!!!

Assalamualaikum!  #hotpromofromGrtravelguys 🥳GR CRAZY PROMO🤯 🎢 SUNWAY LAGOON🏊‍♂️ 🐅 COMBO - WILDLIFE PARK + 5 THEME PARK 🏄🏻‍♀️ =======...

Followers